Sprzedaż samochodu używanego – poradnik, część IV – marketing
Reklama dźwignią handlu – mówi stare porzekadło. Sprzedaż samochodu używanego przez komis samochodowy, komis wirtualny a może sprzedaż na własną rękę, co wybrać i jak się przygotowywać? Nadszedł czas, w którym chcesz ogłosić światu: chcę sprzedać samochód. Dzisiaj omówimy jak i gdzie promować swoje ogłoszenie, aby dotrzeć w krótkim czasie do dużej liczby potencjalnych klientów.
Portale ogłoszeniowe
Podstawą przy sprzedaży auta jest obecność oferty w internecie. Koniecznie skorzystaj z co najmniej jednego portalu ogłoszeniowego, najlepiej dedykowanego sprzedaży aut (np. autospot.com.pl albo otomoto.pl). Odwiedza je dziennie mniej osób niż strony, gdzie można kupić mydło i powidło, ale są to osoby wyłącznie zainteresowane zakupem nowego auta.
Poprawnie zamieszczone ogłoszenie powinno się składać z kilku części. Zadbaj o to, żeby każda z nich została możliwie rzetelnie wypełniona, zgodnie ze stanem faktycznym.
Przykładowa oferta z portalu autospot.com.pl :
Podstawowe dane
Przy wystawianiu oferty portal ogłoszeniowy na początek poprosi o podstawowe dane pojazdu. Nie pomijaj pól, na które znasz odpowiedź lub łatwo możesz ją znaleźć. Są one potem kryteriami wyszukiwania dla kupujących. Dlaczego to ważne? Wyobraź sobie, że nie podałeś kraju pochodzenia pojazdu. Jeżeli kupujący zaznaczy w filtrach wyszukiwania jakikolwiek kraj, twoja oferta nie wyświetli się w ogóle.
Galeria zdjęć
Jeśli czytałeś nasz poprzedni artykuł o robieniu zdjęć -> Sprzedaż samochodu używanego – poradnik, część III – robimy zdjęcia do oferty to wiesz, że jest to jeden z najważniejszych elementów oferty. Dodaj i ustaw je w odpowiedniej kolejności. Generalna zasada jest taka, że im więcej zdjęć tym lepiej. Przewijając zdjęcia powinna być zachowana logiczna ciągłość – sugerujemy najpierw pokazanie auta z zewnątrz, a następnie środka. Przy zdjęciach ze środka możesz przyjąć zasadę „od ogółu do szczegółu”. Najpierw panorama lub szerszy widok, a następnie zbliżenie na poszczególne elementy.
Powiedz coś więcej
Na koniec czas na opis. Masz do dyspozycji pole tekstowe, które możesz dowolnie zagospodarować. Możesz skopiować na wzór treść któregokolwiek z naszych ogłoszeń np: Mercedes- Benz C63 AMG lub zredagować samemu:
– informacje podstawowe, w pewnym sensie powtórzenie tego co wypełniłeś wcześniej;
– historia: kraj pochodzenia, ilość właścicieli, historia serwisowa. Możesz przedstawić te dane w skrócie, np. samochód z polskiego salonu, I właściciel, serwisowany wyłącznie w ASO, bezwypadkowy.
– warunki finansowe: powtórzenie ceny brutto, określenie formy sprzedaży. To bardzo ważny, i przez wielu zapomniany element. O tym, jak ważna jest to informacja dowiesz się z I części naszego poradnika – wycena pojazdu. Jeśli sprzedajesz auto na fakturę VAT 23% podaj też cenę netto.
W przypadku cesji leasingu minimum to podanie ilości pozostałych rat, wartości wykupu, nazwę firmy leasingowej oraz oczekiwaną kwotę odstępnego;
– wyposażenie: w punktach wymieniaj elementy, każdy od nowej linijki. Na górze umieść te najważniejsze, które budują wartość pojazdu.
W wielu ogłoszeniach pojawiają się w treści teksty które mogą jedynie zaszkodzić. O kreowaniu domysłów pisaliśmy więcej w II części poradnika której znajdziesz TUTAJ . Na osobiste wynurzenia będzie okazja podczas rozmowy telefonicznej albo przy oględzinach auta, o ile kupującego będzie to interesować. O ile nie masz do opowiedzenia naprawdę ciekawej historii lepiej podarować sobie teksty typu auto jeżdżone przez kobietę/mężczyznę/doświadczonego kierowcę czy samochód służył do podwożenia dzieci. Co dla jednej osoby jest zaletą, dla innej może być wadą i może zaniechać kontaktu.
Portale społecznościowe
Niektóre portale społecznościowe umożliwiają wystawienie oferty. Zasady wystawiania mogą być podobne do tych, które opisaliśmy w poprzednim akapicie. Natomiast na pewno masz możliwość podzielenia się linkiem, udostępnienia zdjęcia czy chociażby napisania zwykłego posta. Warto to zrobić, być może w gronie twoich znajomych lub ich znajomych jest ktoś, kto poszukuje auta.
Poproś parę najbliższych osób o udostępnienie i podanie dalej, aby zwiększyć ilość osób do których dotrze post.
Zlecę sprzedaż pojazdu
To już czwarta część naszego poradnika, a do końca serii jeszcze kilka odcinków. Jak widzisz ilość rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę i mieć na ten temat podstawową wiedzę jest olbrzymia. Do tego wszystkiego należy dodać czas, który poświęcisz na przygotowanie auta, zdjęcia, wystawianie oferty, a potem obsługę zainteresowanych. Według naszych ostrożnych szacunków sprzedaż auta trwa ok. 10 godzin. Każdy z kupujących będzie wymagał Twojej uwagi, umówienia się, oględzin, jazdy próbnej. Następnie jest faza negocjacji, sprawdzenie auta na serwisie, ewentualnie dalsze negocjacje. A zanim sprzedasz samochód może odwiedzić Cię kilka osób, które na koniec nie zdecydują się na zakup. Nie wspominając o tym, że aby doprowadzić do spotkania odbierzesz kilkanaście telefonów, maili oraz SMSów o różnych porach dnia.
Z pomocą może przyjść sprzedaż auta przez komis. Firma, która podejmuje się sprzedaży odciąża klienta w całym procesie i reprezentuje wyłącznie jego interesy. Doświadczony sprzedawca pomoże w prawidłowej wycenie pojazdu, określi jego potencjał rynkowy i zaproponuje strategię sprzedaży, dopasowaną do oczekiwań sprzedającego. Sprzedaż komisowa jest bezpieczną formą współpracy, gdyż zasady działania komisu precyzyjnie regulują przepisy Kodeksu Cywilnego.
Komis stacjonarny
Sprzedaż samochodu używanego przez komis samochodowy, wiąże się z fizycznym pozostawieniem auta u komisanta. Od momentu przyjęcia na plac bierze on pełną odpowiedzialność za powierzone mienie. Jest to najlepsza forma współpracy, gdyż gwarantuje wysoką skuteczność – auto jest dostępne w czasie pracy komisu, zawsze przygotowane do prezentacji. W Auto Spot przechowujemy pojazdy na parkingu podziemnym, na monitorowanym i strzeżonym parkingu. Dzięki temu auta zawsze są czyste, wolne od czynników atmosferycznych. Dach nad głową zapewnia komfort osobom które na spokojnie chcą obejrzeć auto.
Komis wirtualny
Samochód potrzebny na co dzień? Mamy rozwiązanie w postaci komisu wirtualnego. Wystarczy jedno spotkanie, na którym zrobimy zdjęcia do oferty, spiszemy dane z dowodu rejestracyjnego oraz ustalimy z Tobą strategię działania. Po spotkaniu możesz wrócić autem do domu i normalnie go używać, a my zabieramy się do pracy. Zakres usług jest dokładnie taki sam, jak w przypadku komisu stacjonarnego. W obu wariantach przypadkach płacisz tylko za efekt – rozliczenie za pracę komisu jest wyłącznie prowizyjne.
Masz pytania? Skontaktuj się z autorem
Piotr Witek
Zakup i sprzedaż pojazdów
piotr.witek@autospot.com.pl