Sprzedaż samochodu używanego – poradnik, część III – robimy zdjęcia do oferty
W poprzednich częściach omówiliśmy jak wycenić samochód (artykuł znajdziesz tutaj -> Wycena samochodu używanego i jego sprzedaż – poradnik – część I) oraz przygotować auto do sprzedaży (artykuł znajdziesz tutaj -> Sprzedaż samochodu używanego – poradnik, część II – przygotowanie auta). Dzisiaj dowiesz się jak zaprezentować swoje auto, aby wygenerować duże zainteresowanie wśród potencjalnych nabywców.
Kupujemy oczami
Czasy, gdy auta używane sprzedawały się na giełdzie lub przez ogłoszenia w gazecie definitywnie się skończyły. Sprzedaż samochodów używanych przeniosła się do internetu, a to oznacza, że będziesz potrzebował dobrych zdjęć Twojego samochodu. Dlaczego zdjęcia są tak ważne? Żeby dobrze to zrozumieć, trzeba przeanalizować sposób w jaki kupujący szukają ofert. Twoje ogłoszenie pojawi się na liście wyników wyszukiwania, w otoczeniu setek innych, podobnych ofert. Atrakcyjne fotografia przyciąga uwagę i zachęca do wejścia w szczegóły oferty. Zdjęcia mają przedstawić Twój samochód w korzystnym świetle, wzbudzić pożądanie u kupującego, zachęcić do oglądania kolejnych fotografii, a finalnie do kontaktu właśnie z Tobą. Kupnie samochodu powinny towarzyszyć pozytywne emocje, a na tym etapie nic nie zrobi tego lepiej niż zdjęcia, które po prostu cieszą oko.
Jak zrobić dobre zdjęcia?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie: robisz samemu czy prosisz kogoś o pomoc? Jeśli zdecydujesz się robić je samemu, będziesz potrzebował:
– czystego samochodu;
– odrobiny wolnej przestrzeni;
– aparatu fotograficznego z zoomem optycznym, ewentualnie telefonu;
– ok. 1,5 godziny wolnego czasu.
Samochód do zdjęć musi być dokładnie umyty. Każda niedoskonałość, zaciek czy plamka błota będzie doskonale widoczna i zniweczy Twoje starania. To samo tyczy się środka, oprócz wycieraczek i foteli zwróć uwagę na kurz na desce rozdzielczej, zegarach, wyświetlaczach a także odciski palców na przyciskach i ekranach.
Znajdź w swojej okolicy odrobinę wolnej przestrzeni. Dobrze by było, gdybyś mógł odejść od auta na odległość ok. 5-7m. W tle nie powinny znajdować się inne samochody czy osoby – najlepiej, jeśli za tło posłuży Ci jakiś budynek, zieleń, coś neutralnego. Oczywiście odpadają miejsca ze sztucznym oświetleniem typu hale, garaże, parkingi podziemne czy stacje benzynowe. Nie uzyskasz tam dobrego efektu, kolor i stan auta będzie słabo widoczny, a zdjęcia ze środka bardzo ciemne.
Zdjęcia powinieneś rozpocząć od zewnątrz. Zrób fotografię z każdej strony oraz z każdego rogu, tym samym będziesz miał już 8 zdjęć auta. Jeśli masz aparat z zoomem optycznym odejdź na odległość kilku metrów, a następnie przybliż obraz. Robiąc zdjęcie z bliska np. telefonem samochód staje się jajowaty, a jego proporcje przekłamane. Odchodząc na pewną odległość a następnie przybliżając obraz Twoje auto będzie wyglądało bardziej naturalnie. Dodatkowo na zdjęciach z daleka Twoje odbicie nie będzie widoczne w drzwiach czy szybie auta.
Zdjęcia z zewnątrz najlepiej robić z wysokości 1 – 1,2m. Na zdjęciach z dołu auto będzie się wydawało zbyt duże oraz będą widoczne elementy podwozia, zbyt wysoko (np. z poziomu oczu) zaburzy jego proporcje.
Przykładowe zdjęcie z rogu auta:
Teraz czas na fotografię środka. Powinieneś zrobić kilka zdjęć poglądowych typu widok na fotel kierowcy, tylną kanapę, deskę rozdzielczą, kierownicę oraz mnóstwo zdjęć detali. Każdy panel, przycisk, pokrętło, joystick powinien mieć oddzielne zdjęcie. Jeśli Twoje auto ma system multimedialny zrób kilka zdjęć, na którym prezentujesz np. mapę nawigacji, czujniki parkowania czy widok z kamery cofania. Poprzez zdjęcia detali łatwiej pokazać najważniejsze elementy wyposażenia – nie każdy będzie dokładnie wczytywał się w opis oferty. Pamiętaj też o tylnej kanapie oraz bagażniku – znajdziesz tam zaczepy ISOFIX, nawiewy lub całe panele sterowania klimatyzacją, złącza USB, gniazdka 12V. Pracuj na dużych przybliżeniach, aby fotografowany element zajmował większą część kadru. Każde ujęcie powtórz co najmniej 3-5 razy, zmieniając delikatnie kąt, odległość czy ustawienia ostrości. Na małym ekranie aparatu ciężko będzie Ci dostrzec, które zdjęcie jest OK, a które wyszło nieostre czy krzywe. Ocenisz to dopiero po przesłaniu ich na komputer.
Jeśli nie masz jeszcze dość, możesz wrócić do zdjęć z zewnątrz. Obejdź samochód w poszukiwaniu ciekawych detali i ujęć. Mogą to być zbliżenia na końcówki układu wydechowego, znaczki, logo, lusterka, felgi, reflektory, progi. Jeśli masz czas warto przejechać autem w teren, który pasuje do charakteru Twojego auta i zrobić tam kilka zdjęć. Jedno z nich możesz potem wykorzystać w ogłoszeniu jako „profilowe”.
Panoramę deski rozdzielczej można łatwo uchwycić z tylnej kanapy:
Prześlij zdjęcia na komputer i poddaj je lekkiej obróbce. Kategorycznie nie poprawiaj rys, wgnieceń czy koloru auta. Być może tym sposobem przyciągniesz kilka osób, ale na miejscu możesz się spotkać z niemiłą reakcją jeśli auto będzie się znacznie różniło od zdjęć z oferty. Naszym zdaniem wystarczą podstawowe zabiegi: przycięcie zdjęcia oraz funkcje automatycznej korekty koloru i kontrastu. Dla chętnych zostawiamy opcję zmiany wypełnienia, światła oraz cienia.
Tak obrobione zdjęcia należy zmniejszyć – duża waga pliku sprawi, że będą się powoli wczytywać. Niektóre serwisy ogłoszeniowe narzucają maksymalną wielkość pliku. W internecie znajdziesz kilka darmowych stron do pomniejszania zdjęć. Naszym zdaniem wystarczy zmniejszenie do 250-500 kB.
Zlecę zrobienie zdjęć
Dla osób, które nie mają czasu, wprawy lub po prostu chęci zabawa z fotografowaniem samemu może nie być ciekawą opcją. Samochód trzeba przygotować, potem zrobić zdjęcia, przebrać, obrobić, a na koniec może się okazać się, że efekt nie jest zbyt zadowalający.
W przygotowaniu zdjęć do ofert może pomóc Ci profesjonalny fotograf, ale z pewnością jego usługa nie będzie tania. Dojazd na miejsce, praca przy samochodzie, późniejsza obróbka zdjęć to wydatek co najmniej kilkuset złotych.
Z pomocą może Ci przyjść nasza oferta pakietowa Profesjonalne Ogłoszenie. W skład pakietu wchodzi o wiele więcej niż tylko zdjęcia:
– wycena pojazdu oraz ułożenie strategii sprzedaży;
– profesjonalna fotografia wraz z obróbką cyfrową;
– zredagowanie treści ogłoszenia.
Wystarczy, że skontaktujesz się z nami i przyjedziesz na miejsce w uzgodnionym terminie. My zajmiemy się Twoim autem, a Ty możesz w tym czasie skorzystać z oferty galerii handlowej Nowa Stacja Pruszków, w której mieści się komis Auto Spot.
Pakiet kosztuje 249 złotych brutto, a zdjęcia, strategia i sugerowana treść ogłoszenia trafią do Ciebie jeszcze tego samego dnia. Oprócz wyceny nasz pracownik przedstawi Ci propozycję wspólnej sprzedaży Twojego auta w modelu komisowym. Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż auta przez komis Auto Spot to pakiet usług Profesjonalne Ogłoszenie otrzymasz za darmo!
Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej co kryje się pod hasłem sprzedaż samochodu używanego i jak zająć się tym w sposób profesjonalny napisz do nas. Więcej informacji na temat usługi sprzedaży komisowej w wydaniu Auto Spot znajdziesz tutaj -> O NAS