Zaczniemy od tego, że nie ma jednego standardu, zarówno w kwestii stawek pobieranych przez komis, sposobu rozliczenia czy też opłat dodatkowych. Każdy komis reguluje tę kwestię według własnego uznania. Zależy to głównie od tego jaki rodzaj klienta i samochodów zamierza pozyskiwać do współpracy, jaki oferuje poziom usług oraz okolicznej konkurencji. Przed nawiązaniem współpracy z konkretną firmą omów szczegółowo kwestię kosztów z przyszłym opiekunem Twojego samochodu. W naszej praktyce zaobserwowaliśmy, że konkurencyjne firmy najczęściej stosują jeden z poniższych modeli.
Wynagrodzeniem komisu jest ustalony % od ceny, za którą finalnie uda się sprzedać Twój samochód. Jaka to będzie cena sprzedaży zależy nie tylko od rynku i klienta który zechce kupić Twoje auto, ale także od tego jakie ustalenia zrobiłeś z opiekunem oraz co znalazło się w umowie komisu. Pamiętaj o tym, że umowa komisu jest umową nazwaną i reguluje ją Kodeks Cywilny, więc pewne kwestie związane np. z ceną za jaką komis może sprzedać Twój samochód są uregulowane odgórnie. Więcej o tym dowiesz się z naszego artykułu „Czy komis samochodowy jest bezpieczny” (czytaj więcej)
Wynagrodzeniem komisu jest ustalony % od ceny, za którą finalnie uda się sprzedać Twój samochód. Jaka to będzie cena sprzedaży zależy nie tylko od rynku i klienta który zechce kupić Twoje auto, ale także od tego jakie ustalenia zrobiłeś z opiekunem oraz co znalazło się w umowie komisu. Pamiętaj o tym, że umowa komisu jest umową nazwaną i reguluje ją Kodeks Cywilny, więc pewne kwestie związane np. z ceną za jaką komis może sprzedać Twój samochód są uregulowane odgórnie. Więcej o tym dowiesz się z naszego artykułu „Czy komis samochodowy jest bezpieczny” (czytaj więcej)
To chyba najprostszy schemat. Wstawiasz auto do komisu, a ten, jeśli sprzeda Twój samochód potrąca z góry ustaloną kwotę od uzyskanej ceny. Resztę wypłaca Tobie na konto. W naszej ocenie chyba jeden z najgorszych sposobów na współpracę. W przeciwieństwie do modelu procentowego komis nie ma żadnej motywacji aby osiągnąć dla Ciebie jak najwyższą cenę. Z reguły kończy się to tym, że Twoje auto zostanie sprzedane w najniższej cenie na jaką tylko się zgodzisz. Wynagrodzenie komisu jest zagwarantowane niezależnie od jakości wykonanej pracy.
Ustalasz z komisem cenę minimalną jaką chcesz osiągnąć „na rękę”, a wszystko co ponad to będzie wynagrodzeniem komisu. Taki model współpracy jest ryzykowny dla obu stron. Zastanów się przez chwilę – co będzie w przypadku jeśli komis nie będzie w stanie osiągnąć ceny minimalnej? Albo oferty kupujących będą od ceny minimalnej niewiele wyższe? Być może ktoś w komisie zada sobie pytanie: zarobić dzisiaj kwotę X czy zaryzykować i szukać lepszego klienta?
Samochody używane to dość niewdzięczny towar. Z czasem wartość pojazdu będzie spadać. Auto starzeje się rocznikowo, technologicznie, wchodzą liftingi i nowe modele. Utrzymanie auta pochłania kolejne środki m.in. na przeglądy i ubezpieczenie. Uzyskanie ceny minimalnej będzie więc z czasem coraz trudniejsze. Po stronie komisu też pojawi się frustracja z powodu takiej formy współpracy, ponieważ wraz z upływem czasu coraz trudniej będzie im sprostać Twoim oczekiwaniom cenowym.
Przed wstawieniem auta do komisu dopytaj czy pobierają dodatkowe opłaty, a jeśli tak to w jakiej kwocie i od czego one zależą. Najczęściej można spotkać jednorazową opłatę na start współpracy (tzw. przyjęcie auta do oferty) oraz abonament za każdy miesiąc kiedy samochód pozostaje w ofercie komisu.
Z poprzedniego akapitu już wiesz jak wyglądają najpopularniejsze modele współpracy z komisem. Planując naszą politykę cenową dążyliśmy do dwóch rzeczy:
Zapewne nie jest dla Ciebie zaskoczeniem, że jeśli chcemy grać fair to w rozliczeniach z klientami to wybraliśmy model prowizyjny, czyli success fee. Nasze wynagrodzenie to 6% od ceny, którą uzyskamy ze sprzedaży Twojego samochodu.
Płacisz nam wyłącznie za efekt, a im lepiej wykonamy swoją pracę (czyt. drożej sprzedamy Twoje auto), tym wyższe jest nasze wynagrodzenie. Oprócz tego nam również zależy, żeby sprzedać Twój samochód sprawnie. Każdy miesiąc zwłoki oznacza dodatkowe koszty, które musimy ponosić w związku z utrzymaniem auta w ofercie: zachować je w dobrym stanie, opłacić parking, biuro, pracowników, pokryć koszt kolejnych ogłoszeń. Zbyt długie oczekiwanie na klienta to także dodatkowe ryzyko dla Ciebie. Ryzykujesz tym, że ceny samochodów używanych spadną bądź pojawią się nowe, konkurencyjne oferty, do których będziesz musiał dostosować cenę ofertową Twojego auta.
W naszym cenniku jest tylko jedna pozycja w kategorii „opłaty dodatkowe”.
To jednorazowy koszt przygotowania opinii rzeczoznawcy do Twojego samochodu – i to tylko w sytuacji, gdy decydujesz się zostawić swój samochód u nas na stałe.
Opłata za sporządzenie opinii wynosi 500 PLN.
Opinia rzeczoznawcy będzie dostępna w szczegółach oferty na naszej stronie – tak, aby każdy potencjalny klient mógł zapoznać się ze szczegółami Twojego auta. I to jeszcze zanim zdecyduje się na przyjazd czy kontakt z nami. W przypadku współpracy zakończonej sukcesem (tj. sprzedaliśmy Twoje auto) koszt ekspertyzy będzie po naszej stronie.
Komis nie sprowadza się tylko do promowania oferty na portalach ogłoszeniowych, naszej stronie, social mediach czy mailingu. W ramach współpracy pewne rzeczy wykonujemy przy Twoim aucie i nie pobieramy za to dodatkowych opłat. Nie zapłacisz za nie, niezależnie od tego czy sprzedasz z nami samochód czy nie. A są to m.in.:
Jeśli samochód wymaga dodatkowych nakładów, na przykład napraw mechanicznych, detailingu lub po prostu niedługo skończy mu się ważność badania technicznego to również możemy to skoordynować. Przygotujemy kosztorys i przedstawimy Ci go do akceptacji, a następnie podstawimy auto, wykonamy prace i sprowadzimy z powrotem do nas na parking. Rozliczenie za dodatkowe usługi które wykonaliśmy przy Twoim aucie odbywa się zazwyczaj na koniec współpracy.
Data publikacji: 31.07.2024
Data ostatniej aktualizacji: 12.08.2024
Autor: Piotr Witek
Masz pytania? Napisz do nas!