Tempomat w samochodach marki premium jest już standardowym wyposażeniem, przydatnym przy długich podróżach i nie tylko. Czym zatem jest tempomat oraz jaki rodzaj jest najbardziej praktyczny? Odpowiadamy!
Czym jest tempomat?
Tempomat to elektroniczny system, który automatycznie kontroluje prędkość auta. W podstawowej jego wersji kierowca ustawia zadaną prędkość, a tempomat utrzymuje ją bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę. System ten może być rozbudowany o dodatkowe funkcje, które szerzej omówiliśmy poniżej. Dostępna prędkość to już 30-40 km/h aż do wartości grubo przekraczających dopuszczalne w Polsce 140 km/h.
Oznaczenie tempomatu
Tempomat oznaczony jest charakterystycznym symbolem z licznikiem i wskazówką. Taka sama kontrolka tempomatu pojawi się na wyświetlaczu samochodu, gdy układ jest aktywny.
Jak działa tempomat?
Podczas standardowej jazdy (z wyłączonym tempomatem) za prędkość odpowiada wyłącznie kierowca, który steruje pojazdem poprzez wybór biegu oraz naciskanie pedału przyspieszenia. Przy uruchomionym tempomacie komputer przejmuje sterowanie silnikiem: na bieżąco analizuje parametry jazdy np. wzrost lub spadek obciążenia w wyniku wjazdu/zjazdu ze wzniesienia, zwiększony opór stawiany przeze podmuchy wiatru) i tak steruje pracą jednostki oraz doborem przełożeń skrzyni biegów aby utrzymać zadaną przez kierowcę prędkość. W podstawowej wersji ten system utrzymuje stałą prędkość wyrażoną w km/h a kierowca ma możliwość jej regulowania. Tempomat wyłącza się przy dotknięciu hamulca przez kierowcę ze względów bezpieczeństwa lub można to zrobić ręcznie. Większość systemów oferuje także opcję RES czyli przywrócenia ostatnio ostatniej ustawionej prędkości.
Dodatkowe funkcje tempomatu
Tempomat tradycyjny – Cruise Control System CCS
Tradycyjny tempomat w samochodzie jedynie utrzymuje ustaloną prędkość niezależnie od tego, co dzieje się przed nim.
Organicznik prędkości
Ogranicznik prędkości definiuje maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się pojazd. W przypadku ustawienia ogranicznika np. na wartość 70 km/h kierowca ma manualną kontrolę nad pojazdem w zakresie 0-70 km/h. W przypadku maksymalnego wciśnięcia pedału przyspieszenia system nie pozwoli na przekroczenie zadanej prędkości. Dopiero umyślne wciśnięcie pedału przyspieszenia do podłogi (tzw. kick-down) pozwoli na osiągnięcie wyższej prędkości.
Tempomat adaptacyjny ACC – Adaptive Cruise Control ACC
Tempomat adaptacyjny (ACC) jest rozwinięciem tradycyjnego tempomatu. Aktywny tempomat za pomocą radarów umieszczonych w przedniej części auta monitoruje pojazdy jadące przed nami i automatycznie dostosowuje prędkość jazdy aby zachować odpowiedni dystans. Jeśli samochód przed autem zwalnia, ACC automatycznie dostosowuje się do niego. Gdy samochód przed nami wyjedzie poza pas ruchu lub przyspieszy powyżej ustawionej prędkości, ACC w samochodzie automatycznie i płynnie powróci do ustawionej prędkości.
Aktywny tempomat umożliwia regulację maksymalnej prędkości z jaką ma poruszać się samochód oraz odległości, jaką ma utrzymywać od poprzedzającego pojazdu.
Aktywny tempomat dobrze łączy się z innymi systemami asystującymi, które są obecne w samochodach klasy premium.
Jedną z nich jest asystent jazdy w korku, czyli aktywny tempomat który działa aż do pełnego zatrzymania pojazdu. Ponowne ruszenie z miejsca jest możliwe przez lekkie dotknięcie pedału przyspieszenia i auto ponownie zaczyna podążać za autem przed nami. Niektóre z jego wersji potrafią przypomnieć kierowcy o tym, że auto przed nami ruszyło lub poinformować o zmianie świateł na skrzyżowaniu.
Aktywny tempomat w połączeniu z asystentem znaków drogowych potrafi odczytywać ograniczenia prędkości oraz znaki oznaczające teren zabudowany i dostosować do nich prędkość podróży.
Tempomat przewidujący PCC – Predictive Cruise Control PCC
Kolejnym rozwiązaniem jest tempomat przewidujący Predictive Cruise Control (PCC), który wykorzystuje technologię m.in. GPS. Ten tempomat przewiduje warunki drogowe na kolejne 1–2 km. Jeśli jest to konieczne, układ PCC anuluje prędkość ustawioną przez tempomat, zmienia biegi i wykorzystuje masę własną pojazdu do pokonywania wzniesień.