Przed nami coraz cieplejsze dni. Wymiana opon to czynność, o której powinniśmy już pomyśleć. Kiedy zmienić opony? Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy!
Wymiana opon a wymiana kół – o co chodzi?
Wymiana opon czy wymiana kół? Wielu kierowców może stać przed takim dylematem. Na podjęcie tej decyzji wpływ mają takie czynniki jak koszty, a także komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Wymiana opon
Wymiana opon polega na zdjęciu dotychczasowego i założeniu nowego ogumienia na te same felgi. Wymianę opon można przeprowadzić tylko u wulkanizatora bądź w warsztacie samochodowym.
Wymiana opon wiąże się z wyższymi kosztami niż w przypadku przełożenia całych kół. Jest to proces bardziej czasochłonny, uwzględniający także wyważenie oraz sprawdzenie geometrii. Cena za wymianę opon może się zwiększyć w przypadku samochodów wyposażonych w czujniki ciśnienia.
Wymiana kół
Koło samochodowe to komplet, w którego skład wchodzi felga i ogumienie. Wymiana kół polega zatem na zdjęciu dotychczasowych i założeniu nowych felg z ogumieniem.
Wymiana kół jest prostsza niż wymiana opon i można wykonać ją samodzielnie. Tak jak w przypadku wymiany opon, warto jednak udać się z tym do fachowców, którzy sprawdzą od razu wyważenie i geometrię, oraz właściwie wymienią koła w przypadku samochodów posiadających czujniki ciśnienia.
Wymiana kół jest tańsza niż wymiana opon. Należy jednak wziąć pod uwagę koszt związany z zakupem drugiego kompletu felg i ogumienia. Jest to jednorazowy, jednakże niemały wydatek.
W przypadku wymiany kół właściciel samochodu może decydować (oczywiście w ramach zaleceń producenta) jakie felgi i opony założyć na dany sezon. W zimie bardziej sprawdzą się nieco mniejsze felgi i wyższe opony, które lepiej radzą sobie z ukrytymi pod śniegiem nierównościami, czy śliską powierzchnią. Dodatkowo wyższy profil opon stanowi dla felg barierę przed niekorzystnym działaniem śniegu i soli, która przyczynia się do szybszego powstawania korozji.
W sezonie letnim kierowcy natomiast mogą pozwolić sobie na nieco większe felgi kosztem niższego profilu opon.
Wymiana opon i kół – kiedy?
Ogumienie należy zmieniać w zależności od sezonu (w Polsce następuje to przeważnie dwa razy w roku) oraz stanu opon.
Czynniki wpływające na termin wymiany opon bądź kół:
Sezon letni
Opony zimowe należy zmienić na letnie w momencie rozpoczęcia się sezonu letniego, tj, kiedy średnia temperatura z kilku dni jest wyższa niż 7C. Dlaczego? Opony letnie lepiej radzą sobie na suchych powierzchniach oraz na mokrym podłożu, np. w trakcie deszczu. Mają inną budowę i skład, są twardsze od opon zimowych.
Sezon zimowy
Opony letnie należy zmienić na zimowe w momencie rozpoczęcia się sezonu zimowego. Producenci ogumienia rekomendują założenie opon zimowych wtedy, gdy średnia temperatura z kilku dni nie przekracza 7C.
Dzięki swojej budowie opony zimowe lepiej radzą sobie na śliskiej drodze, są bardziej miękkie, dzięki czemu ich przyczepność do podłoża jest większa. Dodatkowo posiadają specjalne nacięcia, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa podczas poruszania się po ośnieżonej bądź oblodzonej nawierzchni.
Zużycie bądź uszkodzenie opon
Opony w samochodzie powinny podlegać naszej ciągłej kontroli. Zużyte bądź uszkodzone ogumienie znacznie wpływa na bezpieczeństwo podróżowania.
W przypadku wystąpienia zużycia bądź uszkodzenia opon, należy niezwłocznie dokonać ich wymiany. Nie ma tu mowy o sezonowości – w każdej chwili może nastąpić potrzeba ich wymiany niezależnie od panujących warunków atmosferycznych.
Wymiana opon w odpowiednim czasie i dbałość o ich właściwy stan są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa jazdy.
Jakie są konsekwencje podróżowania na niewłaściwych bądź uszkodzonych oponach?:
- wydłużenie drogi hamowania,
- większe spalanie samochodu,
- szybsze zużycie opon,
- uszkodzenie felg,
- zmniejszona przyczepność do podłoża.
Ponadto utrzymanie ogumienia w dobrym stanie jest obowiązkiem każdego kierowcy. Za podróżowanie na oponach w złym stanie grozi mandat karny.
Na co zwrócić uwagę?
Opony znajdujące się na tej samej osi powinny być takiej samej konstrukcji, ich bieżnik nie powinien być mniejszy niż 1,6mm oraz nie powinny posiadać widocznych uszkodzeń i pęknięć.
Co wpływa na zużycie ogumienia?
Na szybsze zużycie się opon wpływ ma kilka czynników. Wyeliminowanie ich z codziennej eksploatacji przedłuży ich trwałość oraz zwiększy spokój w trakcie jazdy.
Czynniki zwiększające zużycie ogumienia to:
- niewłaściwa geometria zawieszenia,
- niepoprawne wyważenie kół,
- niezgodne z zaleceniami ciśnienie w oponach,
- niska jakość ogumienia,
- agresywny styl prowadzenia pojazdu,
- zły stan nawierzchni,
- niedopasowanie opon do sezonu,
- obciążenie pojazdu,
- niedopasowanie opon do mocy samochodu,
- niewłaściwe przechowywanie opon poza sezonem,
- brak zastosowania rotacji przy zmianie opon.
Na co należy zwrócić uwagę przy wymianie opon?
Wygląd opon może wiele powiedzieć o przyczynach ich zużycia. Ich nierównomierne ścieranie się może świadczyć między innymi o nieprawidłowym wyważeniu kół, problemach z zawieszeniem czy geometrią, niewłaściwym ciśnieniu. Przy wymianie opon warto zwrócić na to szczególną uwagę i sprawdzić przyczyny problemu.
Po przełożeniu kół bądź wymianie opon należy kontrolować, czy nie występują żadne niepokojące sygnały. Może się do nich zaliczać między innymi piszczenie czy ściąganie samochodu na jedną stronę w trakcie jazdy. Przy wystąpieniu tych bądź innych niepokojących sygnałów należy niezwłocznie udać się do warsztatu w celu znalezienia źródła problemu.
Jak przechowywać opony i koła?
Przechowywanie opon bądź kół jest kluczowe dla zachowania ich w dobrej kondycji, aby posłużyły w kolejnym sezonie.
Jakich zasad należy przestrzegać w przechowywaniu kół/opon?:
- przed magazynowaniem należy je wyczyścić i osuszyć;
- można je zabezpieczyć specjalnymi kosmetykami;
- dobrą praktyką jest przechowywanie ich w specjalnych foliowych workach bądź tekstylnych pokrowcach;
- powinny znajdować się w suchym, ciemnym, chłodnym i pozbawionym wilgoci miejscu, nie narażonym na promieniowanie UV;
- nie powinny być magazynowane w pobliżu źródeł ciepła (grzejniki, piece, itp.) i urządzeń generujących ozon;
- nie powinny mieć styczności z chemikaliami i ich oparami;
- powinny być w miarę możliwości od siebie oddzielone (tekturą bądź folią);
- całe koła powinny być wieszane na hakach bądź ustawiane poziomo jedno na drugim. Całe koła nie powinny być magazynowane pionowo;
- same opony nie powinny być wieszane na hakach – można natomiast magazynować je pionowo i poziomo.
Opony są elementem wymagającym od kierowców częstej obserwacji. Odpowiednio dobrane do sezonu i utrzymane w dobrym stanie stanowią podstawę bezpieczeństwa i zwiększają komfort jazdy.