Proces sprzedaży auta używanego zazwyczaj zaczyna się od tego, że uświadamiasz sobie że w ogóle chcesz go sprzedać. Powody sprzedaży są różne i każdy klient to osobna historia do napisana. Najczęściej z rozmów ze sprzedającymi słyszymy:
Na tym etapie warto abyś zadał sobie pytanie: jak pilnie potrzebujesz sprzedać samochód? Jeśli nie ma pośpiechu ze sprzedażą i zależy Ci na uzyskaniu jak najwyższej ceny to prawdopodobnie usługa odkupu samochodu używanego nie jest dla Ciebie odpowiednia. Jeśli masz inne priorytety to zapoznaj się z naszymi rozwiązaniami w zakresie wsparcia sprzedaży czyli usługi komisu.
Ale jeśli chcesz szybko przeciąć temat sprzedaży auta używanego, załatwić sprawę za jednym podejściem i nie zaprzątać sobie tym głowy to w dalszej części artykułu dowiesz się jakie kolejne kroki powinieneś podjąć.
Kluczowym etapem jest wybór odpowiedniego partnera który odkupi od Ciebie samochód sprawnie oraz przedstawi konkurencyjne warunki. Przed kontaktem sprawdź jakimi autami zajmuje się wybrana przez Ciebie firma. Specjalizują się w jednej marce czy mają wiele różnych brandów? Jakiej klasy samochody skupują albo już mają w swojej ofercie? Jakie mają opinie w internecie? Co mówią o nich inni klienci?
Jeżeli już wybrałeś firmę (firmy) to kolejnym krokiem jest spotkanie. Naszym zdaniem, a działamy w branży od 2017 roku oględziny na żywo to warunek konieczny. W internecie znajdziesz wiele reklam, zachęt do kontaktu i wyceny online. Zazwyczaj są to formularze spięte z programami do automatycznej wyceny samochodów używanych. Kwota jaką zobaczysz na ekranie może być bardzo odległa od tego, co usłyszysz na miejscu. Wiele firm zachęca klientów online, kusząc wysokimi wycenami byleby tylko przyjechali, a na miejscu… no cóż, oferta ulega zmianie. Sprawdzając opinie w Google z łatwością wychwycisz takie firmy – klienci z reguły nie mają litości i w odpowiedzi za zmarnowany czas dają upust złym emocjom w komentarzach.
To zależy, ale z powodów jak powyżej staramy się tego unikać. Jeśli klient bardzo nalega to zdalnie przygotowujemy jedynie bardzo wstępną wycenę, poglądową. Robimy to głównie po to, abyś mógł poznać rząd wielkości. Wtedy możesz zdecydować, czy w ogóle widzisz pole do wspólnego działania. Podajemy widełki w których może się mieścić cena odkupu, w zależności od tego co zobaczymy po oględzinach na żywo. Czasami jesteśmy w stanie podać bardziej precyzyjne kwoty, na przykład jeśli Twój model auta jest dość popularny, albo niedawno mieliśmy podobne auto w ofercie i jesteśmy świeżo po sprzedaży takiego samochodu. Ale dalej masz do czynienia z pewnym przedziałem ceny i niepewności.
Najczęściej proces odkupu auta dzielimy na dwa etapy:
W pierwszym kroku dokonujemy dokładnej inspekcji samochodu ale wyłącznie wizualnej. Oceniamy ogólną kondycję auta, powłoki lakierniczej, stan utrzymania wnętrza. Używamy miernika w celu pomiaru grubości powłoki lakierniczej. Sprawdzamy przedstawione przez Ciebie dokumenty, dowód rejestracyjny, faktury. Oględziny pod kątem odkupu trwają u nas zazwyczaj do godziny czasu.
Po spotkaniu zaczyna się bardziej żmudna praca, czyli weryfikacja. Sprawdzamy historię serwisową, szkodową, bazy danych takie jak CEPIK (https://historiapojazdu.gov.pl/), rejestry przedsiębiorców, podatników VAT a na koniec dokonujemy wyceny auta i ją Tobie przedstawiamy.
Jeśli akceptujesz proponowaną przez nas cenę umawiamy termin w serwisie i dokonujemy inspekcji w warunkach warsztatowych. Oceniamy stan techniczny pojazdu i ogólny stopień zużycia podzespołów. Sprawdzamy auto pod kątem ewentualnych uszkodzeń, awarii i wycieków. O ile stan pojazdu nie budzi większych zastrzeżeń finalizujemy transakcję, rozliczając się przelewem natychmiastowym.
Używając języka dyplomacji można powiedzieć, że samochody używane to przedmioty o dość osobliwej naturze. Sytuacje gdy coś jest bezdyskusyjnie czarne lub białe należą do rzadkości. Sprawy zazwyczaj przybierają jeden z odcieni szarości – i to do obu stron należy zadanie jak uda się przepracować pewne kwestie, które wyjdą w trakcie rozmów.
Kluczowy element to oględziny i ujawnione wady, usterki, mankamenty. Jesteśmy świadomi, że samochód używany będzie cechował się pewnym stopniem zużycia. W negocjacjach na temat ceny, w odniesieniu do stanu auta nie chodzi o to żeby dyskutować nad każdą najdrobniejszą wadą. Staramy się przyjąć zdroworozsądkowy punkt widzenia i akceptujemy niedoskonałości, biorąc poprawkę na wiek, przebieg auta i charakter samochodu. Z drugiej strony są rzeczy obok których nie możemy przejść obojętnie, jak naprawy blacharskie (lub konieczność ich przeprowadzenia), usterki mechaniczne czy niedziałające elementy wyposażenia.
Błędy formalne zdarzają się rzadko i jesteśmy w stanie je wychwycić już na początkowym etapie rozmów. Najczęściej są to literówki w dokumentach lub np. brak rachunku na tzw. białej liście VAT.
Sporadycznie zdarza się też, że klienci nie znają dość dobrze historii swojego auta lub nie zabezpieczyli wymaganej dokumentacji. Omawiamy wtedy wspólnie co można zrobić i do kogo zwrócić się o pomoc, bądź sami aktywnie pomagamy w uzyskaniu odpowiedzi. Ostatecznie zależy nam na tym, żeby wypracować rozwiązanie które będzie akceptowalne dla obu stron.
Data publikacji: 05.08.2024
Data ostatniej aktualizacji: 05.08.2024
Autor: Piotr Witek
Masz pytania? Napisz do nas!